Saturday, July 20, 2013

Photoshop Belajar sendiri

Assalammualaikum...

Alhamdulillah dah masuk hari kesebelas kita berpuasa. Dah 1/3 kita meninggalkan Ramadhan. So, ada yang tertinggal puasa tak. Entry aku kali ni bukanlah nak bercerita tentang puasa dan fadilatnya yang semua orang dah tau. Kali nie aku nak berkongsi kegembiraan pabila header pertama aku menggunakan PHOTOSHOP dengan belajar sendiri. Nak kata belajar sendiri tu tak lah, sebab before ni ada yang pernah ajar the basic yang nak crop paste gambar tu. Tapi yelah aku, mana nye nak ingat benda tu semua. TAK PERNAH buat sendiri pown. Masa jadi presiden dulu pown arahkan anak buah je buat benda-benda art ni.

Disebabkan nak mengisi masa lapang, dan memang takde keje nak dibuatnya maka terhasillah sebuah karya yang tak berapa nak seni sangat menggunakan PHOTOSHOP. Satu kepuasan yang berbaloi habak hang. Tapi tak keseluruhan guna PHOTOSHOP. Header aku sangat bertuah kerana menggunakan 3 elemen pakar dalam pembuatannya. Aiceh. POWERPOINT + PHOTOSHOP + PICMONKEY.COM = Header baru.


Selepas proses Power Point
Selepas proses Photoshop
Selepas proses Picmonkey.com
Tema header aku kali nie biru. First memang dalam kepala aku, aku nak header yang ada awan-awan sebab aku memang minat theme paper town kat phone. Then, aku bubuhlah gambar aku masa konvo hari tu. Untuk makluman gambar awan kaler putih, gambar awan kaler biru dan matahari tu diambil dari picture yang berbeza. Search je kat pak cik GOOGLE. Lepas tu aku crop paste je lah. Dia bukan datang sekaligus cam gitu. So, lepas ni sape2 nak tempah header tu boleh lah.

Lepas dah berjaya dengan yang pertama ni, terus azam berkobar-kobar nak buat kad raya pulak. Hambik kau, memang betul takde keje ni. Lagipun mak aku yang request suruh buatkan kad raya satu family. So ini hasilnya. Kali ni aku tak guna powerpoint.

Background dari Google
Selepas Proses Photoshop
Selepas Proses PicMonkey.com
Siapa nak aku buatkan kad raya. Aku bagi Free dekat 5 komen terawal blog ni. Sila berikan nama dan nama facebook anda untuk berkomunikasi.


Wassalam
-kalau suka like kat bawah ni

1 comment: