Sunday, July 21, 2013

Tangan yang memberi

Assalamualaikum...

Selamat menjalani ibadah puasa yang ke 13 harinya. Dah hampir separuh perjalanan kita di bulan Mulia ini. Hope, segala apa amalan baik yang kita lakukan mendapat ganjaran setimpal dari Allah SWT.

Sebut pasal ganjaran, aku selalu percaya dengan satu perkara ni. Dulu pown aku pernah mention benda ni kat facebook. Once we help people, bukan orang yang akan tolong kita tapi Allah. Maksud tangan yang memberi disini adalah kita sebagai orang yang sentiasa memberi sekadar yang kita mampu. Tolong ajar orang dalam pelajaran pown bagi aku suatu pemberian kepada kawan yang memerlukan. Dan berbagai jenis pertolongan lagi.

Satu lagi konsep yang aku pegang, buatlah orang lain gembira. Thats it. Aku akan gembira bila orang-orang sekeliling aku gembira. Begitu mudah Allah memberi perasaan ini kepada kita. Gembirakan hati orang, nescaya kita juga akan gembira. Aku jenis orang yang tak boleh tengok orang sedih. Kadang-kadang tu joke yang akau buat pown boleh buat orang lain terasa hati. Tu pun aku selalu risaukan.

Berbalik kepada tangan yang memebri tadi, aku selalu dapat pertolongan dari Allah bila aku tolong orang. Contohnya masa jawap exam dan sentiasa dimurahkan rezeki. Aku selalu percaya yang Allah tolong aku masa jawap exam, tolong aku ingatkan macam mana nak guna formula, tolong ingatkan aku segala tok nenek punya teori.

So, terpulanglah pada kita nak jadi tangan yang memberi atau nak jadi tangan yang menerima.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment