Monday, July 29, 2013

Aku Tanpa Cintamu

Assalammualaikum WBT...

Telah ku mungkiri janjiku lagi
Walau seribu kali
Ku ulang sendiri 
Aku takkan tempuh lagi
Apakah kau terima cintaku lagi
Setelah ku berpaling
Dari pandanganMu
Yang kabur kerna jahilnya aku


Bait-bait lagu Mirwana dan JayJay nie sangatlah mendalam maksudnya. Bait dia nak cerita yang kita manusia ni sering kali berjanji dengan Allah nak tinggalkan benda-benda tak baik, tapi sering jugak kita buat benda tu. Perkara paling senang dan mudah dilihat adalah solat. 

Tapi Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Bait apakah kau terima cintaku lagi setelah ku berpaling dari pandanganMU Yang kabur kerna jahilnya aku menggambarkan adakah Allah akan terima amalan kita, Allah terima taubat kita. Tapi Allah Maha Mengetahui segalanya. Sebagai manusia yang kerdil kita seharusnya berusaha mendapat keRedhaanNya. Sebab Allah tahu, kita bukannya manusia yang sempurna tidak lepas dari lalai, dosa dan alpa.

Masihkah ada sekelumit belas
Mengemis kasihMu Tuhan
Untukku berpaut dan bersandar
Aku di sini kan tetap terus mencuba
Untuk beroleh cintaMu
Walau ranjaunya menusuk pedih

Ia, Allah Maha Mendengar setiap rintihan hamba-hambanya. Allah suka kita meminta-minta kepadanya. Berusahalah wahai anak Adam sekalian. Percayalah Allah mendengar segala rayuan permintaan kita walaupun tersemat dihujung hati anda semua. Walau ranjau menusuk pedih- dalam kita Istiqamah kepadaNYA, kita tak dapat lari dari godaan nafsu dan syaitan. Ianya amat pedih dan sakit. Apa yang mampu kita buat sehabis baik. Istiqamah kadang-kala perlukan paksaan. Dari paksaan datangnya keikhlasan. 

Wallahualam.
Wassalam...

No comments:

Post a Comment