Friday, August 9, 2013

Iklan raya paling terbaik 2013

Assalammualaikum...

Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Semoga, berbahagia di samping keluarga tercinta.

Setiap kali raya, kita mesti tertunggu-tunggu iklan raya. Tak kiralah raya Deepavali ke, Krismas ke mahupun Tahun Baru Cina. Setiap tahun setiap company yang besar-besar memerah otak untuk menampilkan ucapan raya atau iklan raya yang menarik sehingga dapat dihafal dan diingati. Tahun lepas iklan BERNAS menarik perhatian dengan menonjolkan kanak-kanak kelainan upaya. Dan seperti kebiasaan iklan raya PETRONAS sering mendapat tempat dihati. Tapi iklan mana yang best untuk tahun ni?

Tahun ini bagi aku Iklan Raya Paling Terbaik 2013 aku berikan kepada Iklan MAXIS. Iklan yang sangat simple ini senang untuk difahami dan dihayati. Mengisahkan seorang city boy yang pulang berhari raya kebosanan sebab takda wifi kat kampung. Mulanya dia tak nak join budak kampung punya aktiviti, lastly bonding dorang bertambah baik. Di akhir iklan, rupanya budak kampung tadi tak bukak wifi dan menyorokkannya di bawah songkok.

Ianya berkaitan isu semasa kini. Semua sibuk dengan gadget, iphone, phone android, tab, ipad, etc. Sampaikan duduk semeja dapat semua buat hal masing-masing. Walaupun iklan ini mungkin merugikan sedikit MAXIS haha (yelah, dah suruh tutup wifi sepanjang raya). Dengan tagline "Sometimes, the best way to connect is switch off".

Music dia aku suka, sinematografi pown bagus, dan paling penting, menunjukkan dekat khalayak apa yang boleh dibuat dekat kampung selain ONLINE.


Nampak tak, tak tipikal punya iklan raya. So, sad untuk iklan PETRONAS. Sebab, actual duration untuk iklan nie abou 8 minute. Tapi dekat TV tak sampai 2 minit. Satu, kesian untuk yang tak tau gune internet. Sebab iklan dekat TV dah banyak potong dan kurang mendapat sentuhan hati. Bagi aku iklan tak perlulah panjang. Dan Iklan PETRONAS sangat tipikal. Menggunakan kesedihan untuk menarik perhatian. BTW, ini hanya pendapat sahaja.

Sekian. Wassalam
-kalau suka like :)

No comments:

Post a Comment