Saturday, April 4, 2020

Bekerja dari rumah (Work from home): Kelebihan atau kekurangan?

Assalammualaikum...

Hai semua, hope you guys sihat-sihat hendaknya. Lepas seminggu posting aku pasal Covid 19: Adakah kita terpenjara. Dalam entri yang lepas, aku ada cakap yang aku kerja dari rumah atau work from home (WFH). Banyak perkara yang aku perhati dan cakna sepanjang lebih dua minggu aku kerja dari rumah. Ada kelebihan dan ada kekurangan. Aku ada bertanya dekat instagram, kerja dari rumah ni best ke tak. dari 125 orang yang undi, 72% cakap tak best langsung. 72% tu kena tambah satu lagi sebab aku pun tak rasa WFH ni best. Jadi dalam entri kali ini, aku nak cakap apa yang aku rasa lah dan apa yang aku perhati sepanjang WFH ni. Mungkin ada sesetengah company yang dah praktikkan WFH ni sejak sebelum PKP lagi. Sebab kawan aku ada je yang boleh WFH. Tak payah masuk office sangat. So, maybe golongan yang macam ni tak rasa sangat impact WFH tu.

Dulu masa kerja kan, aku ada terasa juga kan best kalau kerja dari rumah. Sekali-sekala je masuk office. Tapi bila dah dua minggu lebih ni, aku dah nak tukar perasaan tu. Dari aku nak kerja dekat rumah kepada baik aku kerja dekat office. Datang kerja hari-hari lagi best. Hahaha.

First, aku nak cakap pasal kebaikan dulu lah kan WFH ni. Aku rasa, WFH ni sangat sesuai untuk wanita-wanita yang bekerjaya. Sebab, bila dekat rumah, sambil kerja sambil boleh uruskan hal-hal macam masak dan basuh baju. Which is, kalau kerja di office, hanya boleh buat kerja-kerja rumah selepaf office hour contohnya malam. Kalau WFH, ibu2 boleh sambil masak dan basuh kain. Malam dah boleh rehat dan spend masa bersama keluarga. 

Keduanya, tak payah rushing menghadap jem nak pergi kerja. Iya, aku memanglah naik train pergi kerja. Tak tempuh jem pun. Aku bercakap bagi pihak yang lain. Hahaha. Kalau hari biasa, confirm terkejar-kejar nak hantar anak sekolah lah, lepas tu mengadap jem nak pergi kerja. Sebelum pergi kerja dah stress sebab jem plus dah sampai office stress pulak pasal kerja. Balik keje stress lagi sebab jem. Memang stress je memanjang kan. Jadi dengan WFH masalah stress jem ke office dapat dikurangkan dan lebih banyak masa dapat digunakan dengan perkara yang lebih berfaedah dari mengadap jem.

Sekarang kita beralih kepada kekurangan WFH. It might be banyak point berbanding kelebihan. Hehehe. Pertamanya, adalah masalah komunikasi. Iya, aku setuju dengan skype or Zoom meeting.Tapi bagi aku, komunikasi guna skype or Zoom tu kadang-kadang tak berapa berkualiti berbanding kita belajar face to face dengan orang. It just me atau orang lain mempunyai pendapat yang sama. Komunikasi akan jadi lebih lambat bila kita perlukan info itu dengan cepat. Kalau dekat office, kita boleh directly tanya person incharge atau orang yang buat kerja tu. Kita juga boleh selesaikan masalah dengan lebih baik dan cepat. Bagi aku, komunikasi dua hala yang baik adalah komunikasi yang melibatkan pancaindera mata, mulut dan telinga. Two way communication bertentang mata lebih baik dari hanya dengar suara.Itu belum lagi kalau line tiba-tiba takda, video akan lag dan terpaksa ulang banyak kali sebab the other side tak dapat dengar some point sebab isu internet perlahan.

Keduanya, you by your own. Buat kerja sorang-sorang. Dalam dunia sendiri. Takda communication. Selalunya, kalau aku stress ke, aku akan pergi kat team lain especially team SDAH. Heheh. Borak-borak, gossip-gossip dah rasa okay sikit. Baru sambung kerja. Kalau dekat rumah, dengan sorang-sorangnya. Ada problem pun just boleh tanya dekat skype, or whatsapp. Kalau dekat office, at least aku dapat tanya senior2 dan lebih faham. Sebab aku jenis susah nak faham kalau tak tunjuk depan-depan. 

Ketiganya adalah kekurangn sumber. Sumber dekat sini adalah rujukan hard copy. Iya aku boleh je cari soft copy dekat dalam sistem. Tapi bila banyak sangat tengok screen computer dari pagi sampai kepetang, kadang-kadang mata aku sakit juga. Kalau hard copy contohnya invoice, hard copy aku directly boleh nampak invoice amount, tarikh, dan description just sekali pandang je. Kalau tengok dekat screen, kena scroll dari atas sampai bawah. next page untuk attachement. Ni bagi aku je lah, sebab aku ada rabun silau. So bila tengok screen je, kadang2 jadi pening kepala. 

Cukuplah aku bagi tiga point. Aku nak tulis panjang lagi tapi malas. Hahaha. So, for me WHF ini boleh lah kalau nak apply sekali-sekala. Boleh di praktikkan. Tapi, untuk terus WFH tu adalah sangat tak munasabah. Sebab kadang-kadang kita just malas nak masuk office tapi at the same time kita nak kerja. Maybe boleh lah apply sekali dalam sebulan untuk WFH. 

Aku harap, semua orang kekal berada dirumah. Stay safe, Till the next entri.

1 comment:

  1. It ought to be at or under 35% of one's pre-tax household income. mortgage payment calculator canada It's geared toward borrowers who utilize 50 plus percent with their existing commercial property. mortgage payment calculator canada

    ReplyDelete