Saturday, April 18, 2020

TikTok: Persepsi vs Realiti

Assalammualaikum,

Harap semuanya sihat-sihat hendaknya. Makan tu jaga sikit. Tahu terkurung je dekat rumah. Asik kerja nak makan je. Selain makan, sejak-sejak PKP ni ramai juga yang mula install aplikasi TikTok. Jujur aku cakap, sebelum PKP aku masih takda TikTok. Dengan menganggap TikTok ni tempat-tempat orang menari yang mana aku kayu kot kalau menari. So, maleh aku nak install. Tapi, tapi, tapi, aku terinstall juga. Hahaha. Padan muka, lain kali jangan melihat luaran je. Tapi ambil lah dalaman. Dulu sebab aku tengok orang post video-video menari cringe dekat instagram. Itu salah satu punca kenapa aku tak install TikTok. Aku try install TikTok masa aku nak post video masak aku. Masatu aku teringat ada tertengok video TikTok tapi pasal dia masak. So aku try lah guna. Jujur aku cakap, this is the best platform untuk aku edit video. Senang dan pantas. Tak payah beriya video aku dah siap. Hahah.

Selepas seminggu (ye baru seminggu ye anak-anak aku install TikTok), dah mengubah mentaliti aku terhadap aplikasi TikTok ni. Pertamanya, TikTok ni bagi aku tempat untuk budak-budak muda hilangkan stress. Put aside video-video cringe. Aku bercakap pasal video-video lawak yang boleh buat aku ketawa. Dan aku percaya, each one of us ada sense of humor. Tak banyak tapi sikit tu ada. 

Keduanya, TikTok ni adalah medium untuk menunjukkan bakat. Aku paling impress yang boleh menari dan show their talent dekat TikTok. Hanya orang yang mempunyai keyakinan dan keberanian yang boleh menari dan di post untuk ditonton oleh khalayak. Disebabkan aku ni seorang yang pemalu. Cukuplah aku buat video masak-masak. Aku tahu perasaan orang yang tengok aku menari. Macam aku rasa tengok video-video cringe tu. Hehehe. Dengan adanya TikTok, kita boleh tengok bakat kawan-kawan kita. Yang kita sendiri tak sangka dia boleh buat macam tu. 

Ketiganya, TikTok ni dapatlah mengisi masa lapang budak-budak muda sekarang. Bukan senang okay nak buat video TikTok yang bagus. Kena ada effort, masa nak edit lagi plus nak dapatkan the perfect movement. Aku penah join buat TikTok dengan officemate. Masatu phone orang lain. Aku takda TikTok lagi. Video durasi 30 saat, tapi buatnya sampai 30 minit. Still tak dapat pergerakan yang perfect macam orang lain buat. Plus ada tu, yang gigih bermakeup, tukar baju segala. Then edit balik video. Nampak macam real. Tapi hakikatnya banyak kerja perlu dibuat untuk dapatkan satu video yang perfect. 

So, musim-musim PKP ni. Apa kata kalau bosan tu, korang install TikTok dan rasai pengalaman tu sendiri. Buat video dengan family ke. Kan tak boleh keluar rumah. Ouh ye, follow lah aku punya TikTok akaun. Tapi aku tak lah buat video menari-nari. Semua vidoe aku pasal aku masak benda2 yang korang pun reti. Just like I said, untuk memenuhkan masa. Edit2 sikit video. 

My TikTok akaun : @fahmiaziz1905



Till my next entry, Stay at home and stay safe everyone.

No comments:

Post a Comment