Saturday, July 10, 2021

Hidup selepas 18 Mac 2020

 Assalammualaikum Semua,

Ye, lama dah aku tak menulis untuk blog aku yang sendu sedan ini. Tetiba terasa nak menulis pulak lepas setahun lebih since my last entry pasal Drama Korea tu. Oh ye, masa aku menulis ni aku tengah layan drama Mine. For starting okay lah, maybe dia cerita pasal family kot. Sebab aku tak suka sangat tengok cerita-cerita cinta yang cringe tu. Hehehe. Aku harap korang yang sedang membaca ni sihat hendaknya, dalam mendepani hari-hari yang sangat mencabar ni. 

Dah lebih setahun kita hidup dalam norma baharu yang serba serbi baru. Nak masuk mall kena beratur, kena ambil suhu. Nak keluar rumah kena pakai mask. Dan most of the office dengan new working environment work from home. Selepas setahun, kita mungkin boleh terima dengan benda-benda baru ni. Tapi hakikatnya, ini bukan lah dunia yang bebas jadinya. Kita sendiri tak tahu bila semua pandemik ini akan berakhir. 

Hidup selepas 18 Mac 2020 banyak merubah cara kita hidup. Mak ayah terpaksa membantu pembelajaran PDPR anak-anak dirumah sedangkan mereka juga ada kerja hakiki yang perlu dibuat. Belum lagi jika ada keluarga yang kurang berkempuan untuk membeli gajet untuk sesi PDPR.  Selepas 18 Mac 2020, segalanya berubah. Apa yang kita nikmati sebelum ini, segalanya berubah 360 darjah.

Setahun lebih yang sangat mencabar untuk semua orang. Ada yang hilang mata pencarian. Ada juga kehilangn orang tersayang. Setiap orang ada struggle mereka. At one point, ada yang sampai berputus asa sehingga membunuh diri. Ini fakta selepas 18 Mac 2020. 

Kadang-kadang kita rindu small little things yang buat kita happy sebelum this pandemic. Macam Enjoy lepak mamak sampai 2 - 3 pagi, boleh pergi cafe hunting minum coffee sambil baca buku, boleh lunch ramai-ramai dengan officemate, weekend pulak boleh balik kampung, boleh pergi staycation dan yang paling penting boleh menghirup udara segar tanpa pelitup muka. 

Setahun lebih dah kita hidup dengan Covid 19 dan masih lagi ada disekeliling kita. Semalam sahaja kes baru memcecah 9000 kes. Ramai dah give up, ramai yang marah sana-sini. Aku harap, masih ada secebis perkara positif yang korang fikirkan. Semua orang terkesan. Kita marah macam mana dekat media sosial pun, kita tak punya kuasa. Buat sakit hati, buat sakit otak. The least kita boleh buat, just be positif selalu. Make us happy, buat orang sekeliling kita happy. One day ianya akan berakhir, cumanya kita tak tahu bila. 

Untuk aku, setahun lebih ni sangat mencabar. Aku boleh kira berapa kali je aku balik kampung jumpa mak abah. Berbanding dua kali sebulan at least aku balik kampung. Rutin harian, bangun pagi kerja sampai petang or malam (if closing) lepastu tidur. Macam tu je lah rutin kalau tak keluar pergi jogging or beriadah. Sometimes ada juga lah rasa down, rasa tepu, rasa apa benda aku buat ni. Kadang susah nak tidur, kadang tetiba rasa sedih. Aku bersyukur sebab most of the time aku dapat control benda-benda tu supaya tak distract terlalu lama. Kadang-kadang orang lelaki ni kena turunkan ego sikit untuk menangis. Lepas nangis tu kau akan rasa lega-seleganya. Percaya lah. Tapi if korang tak mampu, just find someone yang boleh korang luahkan. Jangan bebankan sorang-sorang. Ramai yang boleh membantu.

Aku berharap, buat siapa pun yang baca entri ini, korang berada dalam keadaan baik. Ingat, Allah sentiasa ada dengan kita. Susah senang kita. Mohonlah, doalah. If ada antara korang memerlukan bantuan, jangan malu. Make a call dengan orang terdekat, dengan aku pun boleh. Mana yang aku boleh tolong aku tolong. 

Cukuplah sampai sini je. Jaga diri semua, jaga kesihatan mental dan fizikal. Semoga wabak Covid 19 ni cepat-cepat pergi.


No comments:

Post a Comment