Friday, August 21, 2020

KOREAN DRAMA: SEKALI TERJEBAK, SELAMANYA TERJEBAK. JIN-JJA?

Assalammualaikum. Hope semua orang sihat hendaknya. Lamanya tak update apa-apa dekat blog aku ni since dari PKP hari tu. Busy sikit plus malas sebenarnya. Susah sebenarnya nak menulis ni ye. Kena cari content, kena fikir ayat. End up terbiar je blog ni. Haaa. Sekarang ni aku cuba lah nak tulis kat blog ni seminggu sekali. Doakanlah okay.

Kali ni aku nak cerita experience aku pertama kali tengok cerita Korea. Ye dulu aku memang anti dengan Korea-Korea ni. Hahahaha. Tapi terjadi minat pulak sampai boleh layan habis season. Korean Drama or Kdrama dah jadi satu fenomena dekat Malaysia ni dah bertahun lamanya. Since aku belajar lagi rasanya. Tapi, aku dulu masa uni tak minta lah Korea2 ni. Aku tengok Running Man je. Tu je rancangan Korea yang aku tengok. Masa tu, habis kelas or habis exam je mesti tengok Running Man sebab nak release stress. Kelakar weyh. Sampai aku boleh layan episode sama banyak kali kalau episode tu memang kelakar. Tapi tu masa Uni lah. Habis je terus aku tak layan Korea langsung. Yang aku tahu Kill This Love by HitamPink.

Tapiiiiiiiii sebulan lepas, aku tergerak hati nak try tengok Korea Drama dekat Netflix. Sebab aku curious apa yang best sangat drama Korea ni sampai akak-akak office ni duk bercerita tapi aku tak faham satu mende pun. Best sangat ke. Aku ni malas lah nak layan drama-drama ni. Even drama melayu pukul 7 tu pun aku tak layan. Hahaha. KDrama pertama yang aku layan dengan secara tiba-tiba adalah Itaewon Class. First episode, dah buat aku nak tengok the next episode. Sampailah aku Berjaya habiskan the whole season. Gila. Untuk seorang yang pernah mengutuk orang lain yang tengok Kdrama dan tiba-tiba je terjebak juga nak tengok. Hahaha. Sejam solid weyh satu episode. Means, aku dah habiskan 16 jam untuk tengok satu season.

Masa aku menulis ni, aku tengah layan dua lagi KDrama which is “What is love?” dan “Crash Landing on you”. Aku boleh conclude kenapa orang gila sangat dengan Korea ni. Bukan sebab pelakon dia cantik or hensem kot. Tapi more to story line dia. Bagi aku dia takdalah Drama cinta-cinta yang cringe. Or aku just cepatkan je part2 yang cringe tu. Yang aku impress dia ketengahkan culture Korea tu sendiri. Tempat-tempat menarik dekat sana. Even most of the pelakon guna phone Samsung yang tetiba juga aku macam nak guna balik Samsung. Tiba je kan. Setakat ni aku lebih suka tengok Crash Landing on you tu. Sebab pertembungan dua Negara which is Korea Utara dan Selatan. Aku ada baca some article cakap scene2 dekat North Korea tu betul berlaku. Macam electricity cut and bersenam waktu pagi tu. Scene-scene cinta2 dia pun tak lah cringe tahap dewa ya.

Crash Landing on You
                                 Salah satu scene dalam Crash Landing on You. Gambar dari CNN Indonesia

Bagi aku, industri hiburan Korea sangatlah diterima baik di seluruh dunia. Tak terkejut bila mat Salleh pun layan cerita Korea. Kdrama dan Kpop membuktikan yang Bahasa bukanlah jurang untuk industry hiburan boleh pergi internasional. Tidak perlu buat lagu berbahasa inggeris atau filem berbahasa inggeris untuk tembusi pasaran luar negara. Cukuplah sebuah hasil kerja yang baik dan segar sudah cukup untuk orang luar terima. Aku harap, industri hiburan dekat Malaysia boleh contohi Korea macam mana mereka memasarkan industry mereka sampai diterima masyarakat dunia.

Sekian untuk kali ni. Sehingga entri seterusnya.

No comments:

Post a Comment