Friday, August 23, 2013

Keikhlasan Hati

Assalammualaikum...

Hati. Siapa yang tak tahu apa itu hati. Semua orang tahu. Dalam hati kita tersimpan seribu satu perasaan. Benci, marah, gembira, sedih yang akhirnya terluah melalui perbuatan. Begitu juga ikhlas, ikhlas boleh digambarkan pabila kita tidak mengharap sesuatu dari apa yang kita lakukan.

Entry nie, nak cakap sikit pasal bagaimana hati yang ikhlas effect kepada kehidupan seharian kita.


 Hah, inilah hati. Padahal bentuk hati bukanlah macam nie ye semua. Propaganda semata punya bentuk hati macam ni.

Well, back to track. Keikhlasan pastinya merupakan benda terpenting dalam kehidupan seharian kita. Kita hidup kat dunia nie pown kena ikhlas tau. Ikhlas untuk menjadi diri sendiri bukan orang lain. Pernah tak kita buat kerja secara terpaksa. Maksudnya buat kerja yang kita tak suka. Itu akan pasti mendatangkan ketidak Ikhlasan dalam diri kita kan. So, bila moment kita start je buat keje tu mesti ada je yang tak kena. Sebagai contoh, bila kita tak suka sesuatu subjek. Masuk kelas, dapat lecturer yang garang lah, lepas tu belajar nak gila pown still tak faham dan tak masuk. Finally subjek tu dapat result yang teruk. 

Itu cerita kalau tak ikhlas. Kalau cerita pasal ikhlas, aku amik cotoh pasal subjek jugak. Kita suka sesuatu subjek dan kita secara automatic akan ikhlas belajar benda tersebut. Lecturer yang garang pown kita cakap bagus. Homework yang banyak pown kita tak merungut. Belajar senang je nak faham. Finally dapat result yang bagus.

Nampak tak kuasa ikhlas dalam diri kita. Hakikatnya memang susah kita nak ikhlas. Kadang-kadang seringgit dua pown nak berkira. Ada je manusia macam ni. 

Sebut pasal ikhlas banyak benda kita boleh relatekan. Bagaimana, seorang ibu ikhlas melahirkan kita. Bagaimana seorang ayah ikhlas menyara dan membesarkan anak-anak. Bagaimana seorang bilal tidak lupa melaungkan azan. Ini antara contoh perbuatan yang ikhlas tanpa meminta sesen pown dari kita.

Nak jadi ikhlas aku rasa tak susah. Asalkan kita buat semua perkara kerana Allah, akhirnya ia akan terasa ikhlas dengan sendiri. Semoga kita tergolong dalam golongan manusia yang sentiasa ikhlas dalam setiap pekerjaan.

Wassalam.
-kalau suka like :)




No comments:

Post a Comment