Saturday, March 28, 2020

Covid 19: Adakah kita terpenjara?

Assalammualaikum,

Hi, dah lama aku tak menaip. Aku harap semuanya sihat dan dilindungi Allah. This is the first time aku tergerak hati nak menulis balik setelah sekian lama aku tak sentuh pun blog ni. Last entry aku tahun 2015. Masatu aku masih struggle nak habiskan degree aku. Alhamdulillah, degree aku pun dah habis few month lepas entry terakhi aku tu. Now, aku pun dah kerja.So, if you not remember me, saya lah Fahmi yang some of you datang blog aku sebab nak cari contoh rayuan kolej. Hehehe.

Aku tergerak hati nak menulis sebab aku dah buntu nak buat apa sepanjang tempoh berkurung tak boleh buat apa ni. Aku rasa, aku kena cari benda yang boleh buat aku tak stress terkongkong dalam bilik ni. Suddenly, aku teingat yang aku ada blog yang dah lama tak digunakan. Header pun dah tahun bila tu. Masa kanak-kanak ribena lagi kot. Sekarang dah makin kacak. Alhamdulillah, berkat selalu ambil air sembahyang dan beberapa produk yang turut membantu.

Well, seperti yang kita semua lalui. Kerajaan Malaysia telah mengeluarkan arahan untuk menghadkan pergerakan orang yang berada di Malaysia (tak kiralah kau rakyat Malaysia atau kau immigrant yang menetap di Malaysia atau kau tetiba ada kat Malaysia guna pintu suka hati doraemon ke) kau kena ikut arahan ni. Since 18 March 2020 sampai hari ni, banyak benda yang kita rasa rimas dengan semua ni. Aku percaya, bukan aku sorang je yang rasa. Lebih-lebih lagi yang tinggal bujang. Yang jauh dari family.

Bagi yang duduk bujang macam aku, ianya sangat sukar. Kau kena depends diri kau to the max. Kalau hari biasa, kita masih boleh berjumpa kawan-kawan office, borak-borak, membawang, lunch sama-sama. Semua tu dah tak boleh dilakukan. You by your own. Aku setuju kita boleh gunakan teknologi as a medium untuk kita berkomunikasi. Tapi dalam masa yang sama kita memerlukan interaction, memek muka, to socialise. Cuba bayangkan kita sorang-sorang hadap benda ni, while the rest boleh bersama keluarga doing something together for example buat kopi viral together with your family or love one. While you just can be at home, do it by your own and post it dekat social media. No interaction dan takda perasaan.

Rutin aku setiap hari, bangun mandi, since aku bekerja dari rumah, aku akan kerja dari 9pagi sampai 6 petang, Isnin sampai Jumaat. Aku bersyukur yang company aku masih beri gaji berbanding ada rakyat Malaysia yang menerima gaji harian. Malam aku check insta sikit, baca news dan tidur. Kadang-kadang aku rasa sangat stress dengan semua ni. Terkurung, terperangkap, tak dapat jumpa sesiapa. Duduk bilik dan buat semua perkara tadi setiap hari. Tapi, bila difikir balik, Ada orang yang lagi susah hati dari aku. Orang yang pendapatanya terjejas. Lagi kerajaan menambah lagi 14 hari tempok PKP. Apa yang boleh mereka lakukan?

Yang aku perhatikan, sepanjang PKP ini dilaksanakan. Ada banyak benda positif yang berlaku. Ibu-ibu atau isteri-isteri yang selama ni bekerja siang malam dah pandai masuk dapur. Hai kak Zaz kalau baca ni. Dia dah pandai masak weyh. Hehehe. Yang dulu mengecam orang main Tik Tok akhirnya terjebak dengan Tik Tok pun ada. Yang suami tak tahu barang-barang dapur tetiba je lepas ni pandai. Look at the brighter side, yes, kita sebenarnya boleh mencari yang positif itu. Kita mungkin terpenjara, Tapi, kita masih boleh makan yang sedap, kita masih boleh luangkan lebih masa untuk keluarga dan anak-anak. Dan yang paling penting, kita akan belajar nikmat bebas suatu hari nanti.

Hari ni, semasa aku menulis ni, ada lebih kurang 17 hari lagi sebelum perintah PKP ini berakhir. Aku berharap, kita sama-sama lah berdoa semoga PKP ini tidak dilanjutkan. Semoga wabak Covid 19 ini akan hilang dan tiada siapa dijangkiti lagi. Semoga, yang hilang punca rezeki akan dapat kembali bekerja, yang bekerja di barisan hadapan dapat berehat secukupnya dan bersama keluarga, yang keseorangan sepanjang PKP ini dapat kembali berjumpa keluarga dan rakan-rakan.

Untuk masa ini, dengarlah cakap kerajaan, duduk dirumah, stay safe with your famiy. Doalah semoga wabak ini segera berakhir. Semoga kita semua dilindungi Allah.

By the way, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat ada menyediakan perkhidmatan kaunseling atas talian jika anda ada gejala-gejala seperti di bawah ni. 

Image

Aku doakan, kita semua dapat mengharungi hari-hari yang sukar ini dengan penuh rasa keinsafan dan sentiasa bersangka baik dengan Allah.

Take Care, Stay Safe.

1 comment: